Personvern PersonvernerklæringSist oppdatert 17.02.2025 Vi i Bergen Fiber tar personvernet ditt på alvor. Vi behandler alle personopplysningene dine på en sikker og ansvarlig måte, i henhold til gjeldende personvernlovgivning. Når vi bruker opplysningene dine, gjør vi det for å levere fibertjenestene du har bestilt – og for å utvikle bedre produkter og tjenester som gjør hverdagen din enklere. Hva er en personvernerklæring? Denne personvernerklæringen forklarer hvilke personopplysninger vi samler inn om deg, hvordan vi gjør det, hva vi bruker dem til, hvilke rettigheter du har, og hvordan vi beskytter opplysningene dine. Hva er personopplysninger? Personopplysninger er alle former for opplysninger, informasjon, data og vurderinger som kan knyttes til deg som enkeltperson. Vi skal ikke behandle personopplysninger med mindre vi har et lovlig grunnlag for det Behandling betyr alt vi gjør med opplysningene, for eksempel å samle inn, lagre, bruke eller slette dem. I Norge er det hovedsakelig personopplysningsloven som bestemmer hvordan vi skal håndtere personopplysninger, men også andre lover som ekomloven, markedsføringsloven bokføringsloven og regnskapsloven gir retningslinjer. Behandlingsansvarlig Administrerende direktør i Bergen Fiber AS er ansvarlig for at vi følger lovene når vi håndterer dine personopplysninger. Personvernombud Vi har et personvernombud som hjelper både oss og deg med spørsmål om personvern. Bergen Fiber er et selskap i Lyse-konsernet, og Bergen Fibers personvernombud er organisatorisk plassert i morselskapet Lyse AS. Du kan kontakte personvernombudet på e-post, men ikke send sensitive opplysninger via e-post: personvernombud@lyse.no. Du kan også kontakte personvernombudet, Marit Ramstad Garvik, på telefon: +47 519 08 000. Hvilke opplysninger behandler vi og hvorfor? Bestilling av fibernett og Altibox-produkter Når du vil inngå en avtale med oss og bestiller fibernett og Altibox-produkter, trenger vi personopplysninger for å kunne levere våre produkter og tjenester til deg. Vi trenger vanligvis navn, fødselsdato, adresse, e-postadresse og telefonnummer. Vi lagrer også informasjon om hvilke tjenester og produkter du har kjøpt hos oss. Vi bruker denne informasjonen for å kunne oppfylle vår avtale med deg, administrere kundeforholdet ditt, og levere og fakturere produktene og tjenestene riktig. Hvis det skjer endringer i betingelsene for produktene, tjenestene eller kundeforholdet, trenger vi informasjonen for å kunne varsle deg i forkant. Vi bruker også denne informasjonen for å oppfylle våre lovpålagte forpliktelser, som hvitvaskingsloven og bokføringsloven. Vi registrerer ditt bankkontonummer når du betaler. Dette oppdateres ved hver betaling, og eventuelle utbetalinger går til det sist brukte bankkontonummeret. Vi lagrer bankkontonummeret for å kunne betale tilbake penger til riktig konto. Vi lagrer dine personopplysninger så lenge vi trenger dem. Når vi ikke lenger trenger dem, sletter vi dem i henhold til våre retningslinjer. Vi har tatt tekniske og organisatoriske grep for å beskytte dine personopplysninger mot uautorisert tilgang, bruk eller avsløring. Informasjon knyttet til kommunikasjon med oss Vi lagrer informasjon fra din kommunikasjon med Kundeservice eller skriftlig dialog som epost eller chat. Vi lagrer denne informasjonen for å gi deg best mulig service ved å kjenne historikken i ditt kundeforhold. Vi kan også tilpasse informasjonen vi sender deg basert på dine spørsmål, for eksempel tips om selvbetjeningsløsninger eller enklere måter å betale faktura på. Preferanser og tilpasning av kundekommunikasjon Vi lagrer informasjon om hvilke produkter og tjenester du er interessert i. Denne informasjonen får vi fra deg når du oppgir interesser eller når vi ser på hva du kjøper. Målet er å være relevante i vår kommunikasjon med deg, slik at du får mest mulig ut av kundeforholdet ditt. Vi sender deg markedsføring om lignende varer og tjenester som du allerede har hos oss. Hvis du samtykker, bruker vi også din informasjon for å tilby nye varer, tjenester og fordeler som vi tror kan være interessante for deg. Vi tilpasser vår kommunikasjon ved å bruke din registrert informasjon for å sikre at du ikke får markedsføring av produkter som ikke er relevante for deg. I tillegg til e-post og SMS er vi aktive på plattformer som Facebook, og vi bruker samme informasjon for å sikre at markedsføringen der er relevant for deg. Du administrerer dine samtykker og preferanser via din brukerkonto på Mine Sider. Bruksinformasjon Vi lagrer informasjon om hvordan du bruker våre tjenester, som når du logger inn og ut, hva du kjøper, og hvordan du navigerer på våre plattformer. Dette gjør vi ved hjelp av informasjonskapsler. Informasjonskapsler hjelper oss med å gi deg bedre service og innhold. Informasjonskapsler Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gjøre det enklere for deg å bruke nettsiden vår. Du kan selv kontrollere hvilke informasjonskapsler vi kan plassere i din nettleser, og du kan endre innstillingene når som helst. Du kan lese mer om dette ved å klikke på “Innstillinger for informasjonskapsler”-symbolet på nettsiden nede til venstre på skjermen. Utlevering av personinformasjon Vi bruker underleverandører til teknisk og administrativ drift av våre tjenester, som fakturering, IT-drift og markedsføring. Når vi bruker underleverandører som behandler personopplysninger for oss, har vi avtaler som sikrer at opplysningene dine kun brukes til det avtalte formålet. For eksempel, vil de som fakturerer for oss kun bruke opplysningene for å fakturere. Vi deler ikke kundeinformasjon med utenforstående med mindre: Du har gitt samtykke Det er hjemlet i lov eller forskrift Det er pålagt av en domstol eller annen myndighet Det er nødvendig for betalingsinnkreving eller lignende Dine rettigheter når det gjelder dine personopplysninger Du har rettigheter når det gjelder dine personopplysninger: Informasjon: Informasjon om hvordan vi behandler dine opplysninger Innsyn: Kopi av opplysningene vi har om deg Retting: Rette og supplere opplysninger om deg Sletting: Be om sletting av alle kundedata, med mindre vi trenger dem for å levere en tjeneste du fortsatt vil ha, eller vi er lovpålagt å oppbevare dem en viss tid. Sletter du alle kundedata, avsluttes også ditt kundeforhold hos oss Begrensning: Be om at vi begrenser bruken av dine opplysninger Dataportabilitet: Be om at dine opplysninger overføres til deg eller en annen virksomhet i et strukturert, vanlig brukt og maskinlesbart format Innsigelse: Be om at vi ikke bruker dine opplysninger for direkte markedsføring, inkludert profilering for direkte markedsføring. Du kan også motsette deg automatiserte avgjørelser av rettslig karakter Vær oppmerksom på at disse rettighetene kan ha noen begrensninger i henhold til loven. Henvendelser og spørsmål om personvern Hvis du er kunde hos oss, kan du logge inn via din brukerkonto (Mine Sider) for å finne relevant informasjon og få innsyn i dine personopplysninger registrert i forbindelse med tjenester levert av Altibox. På Altibox.no finner du mer informasjon om personvern for internett, TV og telefoni. Har du spørsmål? Kontakt vår Kundeservice, som er åpen hele døgnet, alle dager. Personvernombud, Marit Ramstad Garvik, kan kontaktes på epost: personvernombud@lyse.no eller telefon: +47 519 08 000. For mer informasjon om personvern, besøk Datatilsynets nettsider. Hvis du mener vi behandler personopplysninger feil, kan du klage til Datatilsynet. Vi håper du først tar kontakt med oss, så vi kan vurdere dine innsigelser og oppklare eventuelle misforståelser. Endringer i personvernerklæringen Vi oppdaterer personvernerklæringen hvis det skjer endringer i hvordan vi behandler personopplysninger eller hvis loven krever det. Vi gjør endringene godt synlige, men vi anbefaler at du leser erklæringen med jevnlige mellomrom ved besøk på våre nettsider.
Denne personvernerklæringen forklarer hvilke personopplysninger vi samler inn om deg, hvordan vi gjør det, hva vi bruker dem til, hvilke rettigheter du har, og hvordan vi beskytter opplysningene dine.
Personopplysninger er alle former for opplysninger, informasjon, data og vurderinger som kan knyttes til deg som enkeltperson.
Behandling betyr alt vi gjør med opplysningene, for eksempel å samle inn, lagre, bruke eller slette dem. I Norge er det hovedsakelig personopplysningsloven som bestemmer hvordan vi skal håndtere personopplysninger, men også andre lover som ekomloven, markedsføringsloven bokføringsloven og regnskapsloven gir retningslinjer.
Administrerende direktør i Bergen Fiber AS er ansvarlig for at vi følger lovene når vi håndterer dine personopplysninger.
Vi har et personvernombud som hjelper både oss og deg med spørsmål om personvern. Bergen Fiber er et selskap i Lyse-konsernet, og Bergen Fibers personvernombud er organisatorisk plassert i morselskapet Lyse AS. Du kan kontakte personvernombudet på e-post, men ikke send sensitive opplysninger via e-post: personvernombud@lyse.no. Du kan også kontakte personvernombudet, Marit Ramstad Garvik, på telefon: +47 519 08 000.
Bestilling av fibernett og Altibox-produkter Når du vil inngå en avtale med oss og bestiller fibernett og Altibox-produkter, trenger vi personopplysninger for å kunne levere våre produkter og tjenester til deg. Vi trenger vanligvis navn, fødselsdato, adresse, e-postadresse og telefonnummer. Vi lagrer også informasjon om hvilke tjenester og produkter du har kjøpt hos oss. Vi bruker denne informasjonen for å kunne oppfylle vår avtale med deg, administrere kundeforholdet ditt, og levere og fakturere produktene og tjenestene riktig. Hvis det skjer endringer i betingelsene for produktene, tjenestene eller kundeforholdet, trenger vi informasjonen for å kunne varsle deg i forkant. Vi bruker også denne informasjonen for å oppfylle våre lovpålagte forpliktelser, som hvitvaskingsloven og bokføringsloven. Vi registrerer ditt bankkontonummer når du betaler. Dette oppdateres ved hver betaling, og eventuelle utbetalinger går til det sist brukte bankkontonummeret. Vi lagrer bankkontonummeret for å kunne betale tilbake penger til riktig konto. Vi lagrer dine personopplysninger så lenge vi trenger dem. Når vi ikke lenger trenger dem, sletter vi dem i henhold til våre retningslinjer. Vi har tatt tekniske og organisatoriske grep for å beskytte dine personopplysninger mot uautorisert tilgang, bruk eller avsløring. Informasjon knyttet til kommunikasjon med oss Vi lagrer informasjon fra din kommunikasjon med Kundeservice eller skriftlig dialog som epost eller chat. Vi lagrer denne informasjonen for å gi deg best mulig service ved å kjenne historikken i ditt kundeforhold. Vi kan også tilpasse informasjonen vi sender deg basert på dine spørsmål, for eksempel tips om selvbetjeningsløsninger eller enklere måter å betale faktura på. Preferanser og tilpasning av kundekommunikasjon Vi lagrer informasjon om hvilke produkter og tjenester du er interessert i. Denne informasjonen får vi fra deg når du oppgir interesser eller når vi ser på hva du kjøper. Målet er å være relevante i vår kommunikasjon med deg, slik at du får mest mulig ut av kundeforholdet ditt. Vi sender deg markedsføring om lignende varer og tjenester som du allerede har hos oss. Hvis du samtykker, bruker vi også din informasjon for å tilby nye varer, tjenester og fordeler som vi tror kan være interessante for deg. Vi tilpasser vår kommunikasjon ved å bruke din registrert informasjon for å sikre at du ikke får markedsføring av produkter som ikke er relevante for deg. I tillegg til e-post og SMS er vi aktive på plattformer som Facebook, og vi bruker samme informasjon for å sikre at markedsføringen der er relevant for deg. Du administrerer dine samtykker og preferanser via din brukerkonto på Mine Sider. Bruksinformasjon Vi lagrer informasjon om hvordan du bruker våre tjenester, som når du logger inn og ut, hva du kjøper, og hvordan du navigerer på våre plattformer. Dette gjør vi ved hjelp av informasjonskapsler. Informasjonskapsler hjelper oss med å gi deg bedre service og innhold. Informasjonskapsler Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gjøre det enklere for deg å bruke nettsiden vår. Du kan selv kontrollere hvilke informasjonskapsler vi kan plassere i din nettleser, og du kan endre innstillingene når som helst. Du kan lese mer om dette ved å klikke på “Innstillinger for informasjonskapsler”-symbolet på nettsiden nede til venstre på skjermen.
Vi bruker underleverandører til teknisk og administrativ drift av våre tjenester, som fakturering, IT-drift og markedsføring. Når vi bruker underleverandører som behandler personopplysninger for oss, har vi avtaler som sikrer at opplysningene dine kun brukes til det avtalte formålet. For eksempel, vil de som fakturerer for oss kun bruke opplysningene for å fakturere. Vi deler ikke kundeinformasjon med utenforstående med mindre: Du har gitt samtykke Det er hjemlet i lov eller forskrift Det er pålagt av en domstol eller annen myndighet Det er nødvendig for betalingsinnkreving eller lignende
Du har rettigheter når det gjelder dine personopplysninger: Informasjon: Informasjon om hvordan vi behandler dine opplysninger Innsyn: Kopi av opplysningene vi har om deg Retting: Rette og supplere opplysninger om deg Sletting: Be om sletting av alle kundedata, med mindre vi trenger dem for å levere en tjeneste du fortsatt vil ha, eller vi er lovpålagt å oppbevare dem en viss tid. Sletter du alle kundedata, avsluttes også ditt kundeforhold hos oss Begrensning: Be om at vi begrenser bruken av dine opplysninger Dataportabilitet: Be om at dine opplysninger overføres til deg eller en annen virksomhet i et strukturert, vanlig brukt og maskinlesbart format Innsigelse: Be om at vi ikke bruker dine opplysninger for direkte markedsføring, inkludert profilering for direkte markedsføring. Du kan også motsette deg automatiserte avgjørelser av rettslig karakter Vær oppmerksom på at disse rettighetene kan ha noen begrensninger i henhold til loven.
Hvis du er kunde hos oss, kan du logge inn via din brukerkonto (Mine Sider) for å finne relevant informasjon og få innsyn i dine personopplysninger registrert i forbindelse med tjenester levert av Altibox. På Altibox.no finner du mer informasjon om personvern for internett, TV og telefoni. Har du spørsmål? Kontakt vår Kundeservice, som er åpen hele døgnet, alle dager. Personvernombud, Marit Ramstad Garvik, kan kontaktes på epost: personvernombud@lyse.no eller telefon: +47 519 08 000. For mer informasjon om personvern, besøk Datatilsynets nettsider. Hvis du mener vi behandler personopplysninger feil, kan du klage til Datatilsynet. Vi håper du først tar kontakt med oss, så vi kan vurdere dine innsigelser og oppklare eventuelle misforståelser.
Vi oppdaterer personvernerklæringen hvis det skjer endringer i hvordan vi behandler personopplysninger eller hvis loven krever det. Vi gjør endringene godt synlige, men vi anbefaler at du leser erklæringen med jevnlige mellomrom ved besøk på våre nettsider.